, , , ,

INFO KESUBURAN, CADANGAN DAN TIPS

5:36 AM




Masalah kesuburan merupakan suatu hal yang sangat mengganggu . Masalah kesuburan berlaku akibat terganggunya sistem reproduksi pada wanita dan berlakunya penurunan kualiti dan kuantiti sperma pada lelaki. 


Sebuah penelitian menyatakanbahawa masalah kesuburan terjadi pada 40% akibat perempuan, 40% akibat laki-laki dan 30% akibat kedua-duanya.Masalah Kesuburan atau infertilitas dapat ditegakkan jika sebuah pasangan suami isteri dalam jangka masa 2 tahun belum juga dikurniakan kehamilan sedangkan mereka tidak menggunakan alat kontrasepsi. Jika hal ini terjadi, jelas berlaku masalah kesuburan yang cukup serius yang harus segera dikonsultasikan ke doktor untuk mengetahui siapa yang mempunyai masalah kesuburan dan dilakukan treatment atau terapi untuk pemulihan. Berikut beberapa penyebab masalah-masalah kesuburan yang terjadi baik pada laki-laki ataupun perempuan

Penyebab Terjadinya Masalah-Masalah Kesuburan pada Lelaki


Kelainan Genetik

Walaupun amat jarang, ketidaksuburan lelaki boleh disebabkan oleh kelainan genetik seperti cystic fibrosis . Gangguan genetik meliputi kelainan pada kromosom intim, yang terjadi pada sindrom Klinefelter . 


Gangguan Hormon

Gangguan hormon yang berlaku boleh menghalang pengeluaran sperma. Untuk merangsang testis menghasilkan sperma, diperlukan hormon yang dihasillkan oleh kelenjar ptituari . Bila hormon tersebut tidak ada, atau jumlahnya menurun dalam jumlah yang signifikan maka sudah barang tentu prestasi testis tidak akan sempurna.

 varikokel

Adalah terjadinya pelebaran Pembuluh Darah Vena di sekitar Buah Zakar. Hal ini biasanya terindikasikan dengan adanya benjolan pada bahagian atas buah zakar dan biasanya terjadi pada sebelah kiri.


Sumbatan Saluran Sperma 

Biasanya disebabkan bawaan lahir kerana tidak terbentuknya sebahagian saluran sperma . Selain itu jangkitan juga boleh menyebabkan berlakunya sumbatan saluran sperma. Jangkitan pada saluran pembiakan boleh disebabkan oleh bakteria melalui penyakit berjangkit intimual. Jika memang disebabkan kerana jangkitan bakteria mungkin akan berlaku sumbatan akibat perlekatan dari saluran pembiakan lelaki. 


Impotensi 

Agar bisa tegak, zakar memerlukan aliran darah yang cukup. Kerana itu penyakit pembuluh darah (misalnya aterosklerosis ) boleh menyebabkan impotensi. Impotensi juga boleh terjadi akibat adanya bekuan darah atau akibat pembedahan pembuluh darah yang menyebabkan terganggunya aliran darah arteri ke zakar. Kerosakan saraf yang menuju dan meninggalkan zakar juga boleh menyebabkan impotensi. 

Kebiasaan Merokok 

Merokok boleh menambah risiko kemandulan dan disfungsi ereksi pada lelaki. Nikotin membuat darah pekat sehingga tidak boleh beredar dengan lancar, termasuk di pembuluh darah alat kelamin. Akibatnya, muncul gangguan intimual seperti ejakulasi awal, ereksi tidak sempurna, bahkan impotensi.

 Kebiasaan Minum Beralkohol 

Alkohol dalam jumlah yang besar dapat menurunkan kadar hormon testoteron sehingga mengganggu pengeluaran sperma.

Pengaruh Sinaran 

Radiasi akan memberikan kesan negatif terhadap kepekatan dan kualiti sperma. Selain itu sperma yang terkena pengaruh radiasi akan mempunyai gerakan berenang yang kurang baik yang akan mengurangkan peluang untuk persenyawaan. 

Pengaruh Ubat

Beberapa jenis ubat boleh mempengaruhi tahap kesuburan . Ubat-ubatan seperti antibiotik, pereda rasa sakit, ubat penenang, dan ubat hormon dapat menurunkan tingkat kesuburan lelaki. 

 Seorang wanita dianggap mempunyai masalah kesuburan apabila 


a)berumur bawah 35 tahun dan tidak hamil setelah  12 bulan tanpa menggunakan apa-apa alat perancang atau

b)berumur lebih 35 tahun dan tidak hamil setelah 6 bulan berkahwin tanpa menggunakan apa-apa alat perancang

Oleh itu hendaklah kita berusaha dan jangan berhenti berdoa. Memohon pada Allah upaya dikurniakan zuriat


Sumber : Penyebab Masalah Kesuburan :

Disini dicadangkan beberapa supplement bagi mengatasi masalah ini.  

Isteri
 ESP
Vitalea
B com
Vitamin C
Alfalfa (hanya option terutama yg sakit bila bersama)
GLA jika period tak regular

Suami
 ESP
Vitalea
B com
Vitamin C
Vitamin E
Zinc

Bagi pesakit yang thalasemia atau apa shj alahan....then remove product dari list contohnya vitalea tak boleh utk pesakit thalasemia then tak perlu amik.

Namun, tekankan juga doa+solat hajat. Banyakkan zikir. Tekankan supplement sebagai salah satu cabang usaha. 


Bagaimana pengambilan supplement Shaklee boleh membantu merawat masalah kesuburan (infertility) ini?


Vitamin Asas

(1)Vita-Lea (Multivitamin)
(2)Vitamin C
(3)B-Complex

Adalah vitamin asas, dan tunjang utama untuk kesihatan badan.

Vitamin Kesuburan


(4)Vitamin E

Selain menghaluskan kulit, anti penuaan, melancarkan peredaran pembuluh darah, mencegah pembentukan darah beku, pembentukan sel2 baru (termasuk RNA & DNA) dan lain-lain, ianya amat terkenal mempunyai khasiat untuk meningkatkan kelelakian & menyuburkan organ reproduksi lelaki & wanita.

(5)Zink

Zink digunakan untuk kesuburan bagi wanita kerana zink akan melindungi sperma dan melawan bakteria dalam vagina. Bagi kaum lelaki, zink merupakan zat yang sangat penting bagi proses pembentukkan hormon testosterone dan memberikan tenaga untuk sperma agar lebih aktif menuju ke ovum. Selain itu, zink berperanan dalam proses pembentukan genetik, iaitu pada DNA (Deoxyribose nucleid Acid).

(6)Alfalfa

Sangat baik diamalkan oleh wanita, membantu atasi masalah keputihan, masalah haid yang tidak teratur atau senggugut/ sakit pinggang yang melampau tatkala di datangi haid (makan alfalfa bersama kalsium), dan turut membantu dalam hubungan suami isteri (bertindak seperti Kacip Fatimah).

(7)GLA

Membantu menstabilkan hormon, kitaran haid yang tidak menentu , mengurangkan simptom2 menapous

KOLO ADE BAJET LEH TAMBAH ESP


(8) ESP

ESP tu sebagai sumber protein..semua sel yg sihat perlukan protein untuk menjalankan segala tugas2 pentingnya. jadi, ESP ni memang sgt2 diperlukan kalau untuk set kesuburan untuk mewujudkan sel yg normal dan sihat. kenapa set kecantikan perlukan ESP? sebab ESP penyumbang protein untuk sel kulit yg cantik..sel terhasil dari protein..begitulah analoginya :)

Kita merancang, Allah jua yang menentukan segala...tapi kita perlu berusaha kan..

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts