GARLIC

8:00 PM


Garlic | Kajian Ke Atas Khasiat Bawang Putih

Terima kasih pada momy lyna vitaminsemulajadi.net untuk artilel ini..
Bawang putih (Allium sativum) adalah antara bahan perubatan tradisi yang telah banyak dijalankan kajian ke atasnya. Antara lain adalah untuk membuktikan kesan bawang putih benar-benar memberi manfaat dalam perubatan.
Penyelidikan kini banyak yang bertujuan untuk mengenalpasti sebatian yang terlibat untuk kesan kesihatan. Komponen yang paling dalam bawang putih adalah sulfur, dan allicin yakni sumber utama untuk tindakan anti mikrobial (sebagai anti biotik). Sesetengah pakar bawang putih juga berpendapat bahawa allicin kunci memberi manfaat  untuk kesihatan kardiovaskular dan juga antikanser yang mana melibatkan diallil sulfida, iaitu produk pecahan allicin. Allicin adalah sebatian yang berasal daripada bawang putih dan berfungsi untuk banyak tindakan yang berfaedah.  Allicin tidak terdapat di dalam bawang putih biasa sebaliknya ia dihasilkan apabila bawang putih tersebut dipotong halus atau dihancurkan.  Bawang putih secara tradisinya digunakan untuk melegakan batuk, selsema dan membantu peredaran darah yang baik
Keistimewaan ini telah dibuktikan dengan kajian in-vivo dan in-vitro.
Antara lain, kajian yang dijalankan ke atas bawang putih:
BAWANG PUTIH

Meta-analisis: ujian ke atas 365 orang dewasa yang mengalami kolesterol tinggi, pengamalan satu setengah ulas bawang putih segar setiap hari menurunkan paras kolesterol sebanyak 12% (Warshafsky, et al, 1993).
Kajian klinikal: Ujian ke atas 261 pesakit dengan kolesterol tinggi, pengambilan bawang putih menurunkan serum kolesterol sebanyak 12% dan bermakna nilai trigliserida sebanyak 17% selepas 16 minggu. Dos harian adalah 800 mg tablet serbuk bawang putih (Mader, 1990.)
Kajian klinikal: Pengambilan 600 mg serbuk bawang putih dalam bentuk tablet sehari selama dua minggu mengurangkan risiko pengoksidaan lemak dalam darah 34% (Phelps & Harris, 1993).
Bawang putih juga bermanfaat dalam menurunkan kadar gula dalam darah.
Untuk mendapatkan kesan yang lebih baik, para saintis menggalakkan pengambilan bawang putih dalam bentuk tablet.
Apakah ‘pantang’ untuk pengamal suplement Garlic?
GARLIC
  • Ia tidak toksik tapi boleh menyebabkan ketidakselesaan perut pada sesetengah individu. Oleh itu ia perlu diambil bersama makanan.
  • Ibu mengandung tidak digalakkan mengambil Garlic, walaupun tiada rekod yang menyatakan garlic boleh membahayakan ibu dan bayi.
  • Ibu menyusu juga perlu hati2 dalam pengambilan Garlic kerana kandungan garlic dalam susu ibu boleh menyebabkan bayi kembung.

  • Manfaat Garlic

  • -Mengandungi spearmint -mpertingatan penghadaman dan fungsi jantung
  • -Menghalang alergi >> mempertingkatan sistem imun spt hidung sensitiv,sinus, alergi, asthma, seleseme, hepatitis
  • -meningkatan sistem penghadaman
  • -memoderatan tekanan darah tinggi
  • -detoksifikasi - melindungi jantung dan menghalang strok
  • -mencegah kanser
  • -menstabilan glukos
Dapatkan stok Garlic anda hari ini!
KEDAI WAHIDAH
0124698356


Read more http://vitaminsemulajadi.com/garlic-kajian-ke-atas-khasiat-bawang-putih/

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts