5 Perkara Yang Anda Perlu Tahu Bila Makan Vitamin

3:11 AM

Assalamualaikum..

Sihat? Alhamdulillah.. kalau sakit jgn lupa jumpa doktor dan makan ubat
Sekarang ni, ramai orang dah mula makan supplement. Ada banyak jenis yg terdapat dipasaran. Yang membezakan antara supplement tersebut mungkin disebabkan kuantiti,kualiti dan dari negara mana supplement itu datang.

Ramai dikalangan masyarakat sudah mula terdedah dengan pemakanan supplement. Kita sendiri tahu kos perubatan semakin meningkat.Bilangan "q" di hospital yang disediakan oleh kerajaan tidak pernah tidak panjang.Rawatan di hospital swasta cepat berbanding di hospital kerajaan namun, perkhidmatan itu hanya mampu di peroleh oleh mereka yang mengambil takaful atau orang-orang kaya sahaja.

Oleh itu, ramai orang lebih terdorong untuk mendapatkan supplement. Namun, apa yang perlu anda tahu apabila mengambil supplement.


Pengedar Shaklee Ipoh
Perlu bijak memilih pelbagai supplement di Pasaran

1. Saya 'Pantang' Apa



Jika anda hendak mengambil apa-apa supplement anda hendaklah tahu apa yang anda tidak boleh makan. Contohnya, jika alah kepada produk tenusu, jauhkan daripada supplement yang berasakan produk tenusu. Jika anda mengalami SLE, anda perlu tahu bahawa alfalfa dan herblax sama sekali.tidak boleh diambil. 

2.Masa Makan Yang Betul



Supplement bukan ubat. Ubat terikat untuk waktu makan tertentu. Supplement boleh diambil pada bila-bila.masa namun, ada masa-masa tertentu sesetengah supplement lebih efisyen.Contohnya, vitamim.A,D,E dan K larut dalam lemak dan sangat baik diambil selepas makan. Kalsium pula lebih tinggi penyerapan jika diambil sebelum tidur. Pastikan anda mendapat cara makan supplement yang betul supaya mendapat penyerapan terbaik.

3. Kuantiti Yang Perlu Diambil.



Anda juga perlu mengetahui berapa banyak keperluan tubuh dan berapa banyak kuantiti supplement yang perlu diambil

Kuantiti yang banyak boleh memberi kesan kepada anda. Manakala jika diambil dalam kuantiti yang terlalu rendah, kesan perubahan pada badan anda terlalu lambat dapat dikesan atau tiada langsung perubahan.

4.Hubungi Pengedar Jika Berlaku Healing Crisis atau sebarang simptom.

Pengedar Shaklee Ipoh
Antara Tanda Healing Crisis


Jangan diam atau lebih buruk lagi buat anggapan sendiri seperti vitamin ini tak sesuai, tak bagus dan paling dasyat post difacebook lepas tu jadi viral. Lepas tu bende tak betul.tak pasal-pasal kita jadi agen menyebar fitnah.


5.Minum Air Mencukupi


Jika anda mengambil supplemnt atau makanan tambahan, wajib untuk minum air mengikut kadar yang ditentukan. Untuk manusia normal , setiap 25 kg berat badan anda memerlukan 1 liter air.. Jumlah kuantiti air yang cukup sangat penting dalam melancarkan proses pemyerapan vitamin..Ini adalah pebting supaya anda mendapat kesan yang ping maksimum.

Pengedar Shaklee ipoh
Minum Air Mencukupi
Sebab itu sangat penting membeli dari pegedar yang tepat dan betul

Sekian tips dari saya kali ini..



Pastikan anda lakukan semua perkara diatas apabila mengambil vitamin

Salam sayang

Wahidah Azizan
0124698356

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts