, ,

Cara Menaikkan Berat Badan Tanpa Rasa Tertekan

1:47 AM

Assalamualaikum

Selamat sejahtera

Apa khabar anda semua..dalam dunia ni ada orang yang kurus sangat dan naik sangat naikkan berat badan.. ada pulak yang berat badan berlebihan dan nak sangat kurus. Kadang-kadang obes sangat nak kurus atau nak naikkan berat badan, sampai sanggup ambil ubat yang berbahaya. Eh..jangan tau..ada yang meninggal sebab makan macam-macam ubat .

Anda tergolong dalam golongan yang terlalu kurus apabila berat badan anda berkurangan 15% hingga 20% dibawah paras berat normal mengikut usia dan tinggi


Cara naikkan berat badan tanpa rasa tertekan
Terlalu Kurus Mendatangkan Bahaya



1.Faktor Keturunan


Korang pernah tengok tak ada orang makan punyala banyak tapi badan tak naik - naik.. dok keding situ la. Ni bukan kes bela saka atau hantu raya tau. Memang ada orang yang memang keturunan nya aje kurus-kurus. Padahal..makan kalah kita ni.


2.Penyakit


Ramai juga orang kurus akibat penyakit. Tak lalu makan dan menyebabkan semakin kurus dari hari ke hari.

3.Kurang Zat dan Nutrisi


Apabila badan tidak mendapat zat, nutrisi dan lemak yang mencukupi, badan akan menjadi terlalu kurus dan sekeping. Badan yang sihat adalah badan yang menapat zat dan makanan yang secukupnya.


Kesan Terlalu Kurus


Apabila terlalu kurus, banyak faktor nagetif akan dihadapi oleh golongan "underweight" ini


Keadaan ini terjadi apabila pengambilan makanan tidak seimbang atau nisbah yang salah. Malnutrisi wujud dalam pembentukkan kurangnya pengambilan nutrisi seperti protein dan kalori. Ini boleh menyebabkan sistem imun yang rendah dan mudah diserang penyakit. Contol malnutrisi ialah kekurangan vitamin C menyebab kan skurvi (lemah pucat, gigi goyang, gusi lembut, , kekurangan Iron boleh menyebabkan anemia .


Osteoporosis adalah keadaan dimana kemerosotan kepadatan tulang yang menyebabkan kerapuhan tulang.

Tulang yang sihat mengandungi kalsium, Collagen dan protein. Tulang akan mudah retak bagi mereka yang mengalami osteoporosis walaupun berhadapan dengan kecederaan yang ringan.

Osteoporosis tidak dapat dikesan sehingga pesakit sendiri mengalami masalah tulang retak yang menyakitkan.


Bagaimana Menaikkan Berat Badan Dengan Cara Selamat?


1. Makan secukupnya
2.Minum Air Yang Mencukupi
3.Kunyah Makan
4.Makan Mengikut Jadual
5.Makan Supplement Yang Selamat
6.Berdoa 


Supplement



Saya mencadangkan 3 jenis vitamin bagi mereka yang mahu menaikan berat badan


1. Mealshake



Berbentuk serbuk..sangat sedap diminum .Mengandungi 25 jenis vitamin.membantu dalam memenuhi keperluan nutrisi.


2.Vitalea Iron Formula



Vitamin berbentuk tablet. Sangat mudah didalam oleh sistem pencernaan kerana larut air. Multivitamin yang mengandungi vitamin yang membantu memenuhi keperluan asas vitamin didalam tubuh.


3.B Complex



kandungan didalam B Complex sangat membantu memberi selera makan kepada mereka yang kekurangan nutrisi. Jika mereka yang tidak mengalami masalah berat badan, B Complex tidak akan menyebabkan gemuk.


Jika anda berhajat untuk menaikkan berat badan , hubungi saya..Insyaallah saya akan membantu anda. Saya juga ada menyediakan jadual untuk menaikkan berat badan bagi pelanggan - pelanggan saya. Anda boleh cuba menaikkan berat badan anda tanpa rasa tertekan..

Jangan tunggu lama-lama..hubungi saya sekarang tau!!

Saya gembira membantu anda

Wahidah Azizan
0124698356
ig : wahidahazizan
email: nurwandah@yahoo.com


Saya adalah Pengedar Shaklee Ipoh, COD Ipoh( Ampang, Tambun, Ulu Kinta, Rapat Setia, Tanjung Rambutan, Sg Rokam), Pengedar Shaklee Taiping COD Taiping (  Simpang, Kamunting, Aulong)

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts