10 Aktiviti Best Sempena Musim Hujan

11:37 PM

Assalamualaikum.. 

Hari ni saje nak share 10 aktiviti best dalam musim hujan.. Sebelum tu takziah kepada mangsa-mangsa banjir . Penduduk Kelantan dikhabarkan menghadapi banjir paling teruk dalam sejarah 10 tahun. Di Perak sendiri, Bandar Diraja Kuala Kangsar di bahagian lembah habis tenggelam. 100% lumpuh aktiviti perniaagaan dan pelancongan di situ

Di kampung saya di Manong pun air dah naik masuk ke  bahagian bawah rumah. Hujan dah berhenti turun tetapi Sungai Perak dah tak mampu nak menampung kuantiti air yang sangat banyak sehingga disalurkan ke sungai-sungai kecik yang menyebabkan limpahan ke jalan raya dan ke kampung- kampung. 

Di media sosial beberapa klip banjir sangat meruntun hari. Sungguh tak dapat membayangkan kalau diri sendiri menghadapi situasi banjir tersebut. bertabahlah semua yang diuji dengan banjir. Sedang yang tidak berhadapan dengan musibah banjir ini  diuji sejauh mana dapat memberikan pertolongan disaat orang lain ditimpa musibah.

Semoga keadaan kembali pulih 

Berbalik kepada topik asal  . 10 aktiviti best menjelang Musim Hujan

1. Doa ketika Hujan Turun

First bile hujan je terus doa. Untung ape.. hujan turun pun dapat pahala sebab doa. dan tujuan berdoa jugak supaya hujan yang turun tu hujan yang bagi faedah keada kita.. kepada bumi dan semua makhluk..

Pengedar shaklee perak
doa ketika hujan turun

2. Tido


konfirm yang ni duduk kat carta teratas. Sejuk-sejuk hujan.. selimut tebal tebal pastu tido.Jangan lupe pakai stokin nanti sejuk kaki. Hibernasi time ni mmg takde tandingan. kalau duduk rumah kampung lagi syok sambil dengor hujan jatuh atas zink. Bunyi tu biasa je tapi macam best. Stokstok kuat tidur biasanya jarang lepaskan eluang keemasan ni. 

pengedar shaklee
tidur time hujan memang best

3. Buat Teh /Kopi panas Cicah Biskut


Ni kalau mak yang buat konfirm berebut. Padahal Teh je pon. tapi bile die mari dengan panas-panas tu memang perh la...

nak masuk ahli shaklee
Teh cicah biskut anak aku pon suke nih..

4. Makan


Banyak menu best time ujan-ujan ni macam ubi kayu cicah gula. lempeng cicah sambal tumis ke.. aiyo.. gile meleleh air lior kot.makan yang panas-panas keluar asap pulak time ni ubi kayu lagi sedap dari pizza ooo..

pengedar shaklee ipoh
Tengok Gambar un dah terliur

4. Mandi Hujan


kalau nak mandi hujan pastikan air tak dalam. Hujan ni katenye memula je kotor..yang lepas2 tu x pe dah.. mandi hujan memang best tapi tak best kolo tetibe demam lepas tu..hihi
pengedar Shaklee Perak
Main Hujan

5. Buat kapal Kertas

Dulu masa kecik-kecik je..pantang tengok air naik sikit mulala sibuk nak buat kapal kertas. Syok la konon tengok kapal tu jalan . tapi kolo dah tua bangka ni buat kapal kertas..kang tetibe je kapal beso paking depan rumah :(

Kapal kertas ni lagi legand dari kapal korek


6. Banyakkan Berdoa

Banyakkan berdoa masa hujan lebat mencurah-curah . Antara doa yang tidak ditolak adalah doa ketika hujan. Jadi meh la ramai-ramai ambik peluang ni. Mintak la dengan Allah sebarang permintaan kite..apa impian kita.

Nak jadi ahli Shaklee
Berdoalah

7.Kuatkan Imuniti


Time hujan memang mudah nak terkena penyakit lagi-lagi macam selseme , batuk. kalau tak sihat memang tak best sebab bayangkan kalau sejuk-sejuk tu demam..alahai.

jadi, dicadangkan korang ambik beberapa suplement untuk kuatkan imun macam Vitamin C yang bantu untuk tingkatkan imuniti.kalau selesema atau batuk Insyaallah dia bantu untuk cepat sihat. Omega yang sangat baik sebagai supplemet tambahan untuk mereka yang mengalami masalah pernafasan dan Nutriferon yang juga bertindak sebagai perisai keada tubuh dari penyakit.

pengedar shaklee perak
Nutriferon


jadi ahli shaklee
vitamin C

engedar shaklee ipoh
Omega Guard

Waakhir , semoga perkongsian ini memberi sedikit sebanyak idea apa nak buat masa musim hujan. Opss..sebelum terlupa,jika anda mahu kuatkan Imun dengan vitamin, jangan segan segan hubungi saya . 

Bagi 10 yang terawal mendapatkan vitamin C pada bulan ini, ada tawaran yang hebat untuk anda :)


Wahidah Azizan
0124698356
nurwandah@yahoo.com
www.facebook.com/aminoyoki


You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts