3 Tips Kekal Bertenaga Tunaikan Haji dan Umrah

8:45 AM

Ibadat Haji dan Umrah memerlukan spiritual yang tinggi disamping kekuatan fizikal yang mantap.

Kebanyakan aktiviti adalah berjalan , berjalan dan berjalan. Ibadat Tawaf sahaja pun jarak untuk satu pusingan dianggarkan 350meter sehingga 1 kilometer bergantung kepada dimana kita melakukan tawaf.

Jarak Saie pula dianggarkan 400m sehala dan darab dengan 7 kali Saie dari Safa ke Marwa.

Anggaran dari kawasan khemah di Mina ke tempat melontar ke jamrah dianggarkan 3.5 kilometer sehala.Manakala jarak dari satu jamrah ke jamrah yang lain dianggarkan lebih kurang 200 meter dan terdapat 3 jamrah kesemuanya.

Itu belum lagi termasuk dari jarak hotel ke masjid yang belum pasti dekat . Jelas sekali aktiviti berjalan sangat banyak digunakan.Jika tidak membuat persediaan awal, mungkin boleh menyebabkan terlaksa meminta bantuan.

3 Tips Kekal Bertenaga 



1.Kekal Positif

Sangat penting untuk setiap jemaah kekal positif.Ini sangat membantu dalam melancarkan perjalanan sepanjang ibadat.

Minda positif memudahkan untuk kita melakukan ibadat dengan lebih tenang dan sabar. Pemikiran negatif menjadikan kita lebih penat.


2.Pengambilan Vitamin yang Betul 

Vitamin bukan ubat.Ia hanya membantu menampung kelompongan nutrisi.Namun begitu, vitamin sangat membantu untuk kekal cergas dan bertenaga.

Antara vitamin yang boleh diambil seperti Vitalea iron, Vivix,Performance Drink,ESP,B Complex,Vitamin C ,Ostematrix,Omega dan tak lupa krim serbaguna Herbal Blend.Dengan pengambilan yang betul Insyaallah membantu anda.

3.Minum Air Mencukupi

Air sangat penting.Kekurangan air boleh menyebabkan keletihan melampau, jemaah terhidrasi dan tidak bermaya serta mudah terkena penyakit.

Ini tiga tips yang saya boleh kongsikan.Dapatka. set ini sekarang.Jangan tunggu lagi.Semoga tuan puan diberi kekuatan dalam menunaikan ibadat.

Saya Gembira Membantu Anda

Wahidah Azizan
0124698356
wahidahazizan@gmail.com
youtube: Wahidah Azizan


You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts