Novel x de tajuk #episod8

9:03 AM

Hari demam sampai x boleh bangun.

Badan panas.suhu 39.9. Memang longlai.makan pun adik suap. Dah la cuaca kat luar panas. Demam pulak
.adui serba x kena.


Tapi tula dalam.buku Dare to fail ada cakap x de cuaca yang buruk sebenarnya. Yang ada ialah cuaca baik yang pelbagai. Hujan ke panas ke dedua cuaca tu mmg kite perlukan. Bayangkan kolo 24 jam je hujan..24 jam je panas sampai 365 hari stahun..teruk mcm tu..


Pendegar Shaklee Ipoh
Dare To Fail

Ini.kalau time hujan ke pandai2 kata cuaca buruk.kalau panas je.cakap.cuaca baik. Korang mana tau yg hujan tu perlu kat petani2 nak bg pokok minum.kalau x hujan uih.habes pokok mati. Kalau pokok mati abehla oksigen.kan kan kan.

Pengedar Shaklee Ipoh
Tiada cuaca yang tak baik. Yang ada hanyalah cuaca yang pelbagai


Makan x bape nak.lalu. sume makan muntah..

Malam tu aku demam teruk. Sampai kene bawak pegi hospital. Masuk air. Apetaknye.. makan semua muntah.dah lembik macam kangkung over cooked. Lepas 2 botol masuk air dr bg aku balik.Alhamdulillah tak payah tido wad.

*****************

Pagi2 dapat msg
"Woi..tokey vitamin pun sakit ke..."
Ayam punye tokey ayam..mulut macam ayam nak bertelur.
Ni konfirm abah bgtau Pakcik Hazim ni.kalau tak mana tau..
Aku tgk pk..ape aku nak jawab kat mamat ayam.sorang ni.
Ting!! Dapat idea..
Wei.. ultraman yang kuat pon bateri low tau tak.. Supplement bantu sehat.Sakit kene jumpe doktor makan ubat...  SENT
Tak sampai seminit
Tepon bunyi ... Terus angkat x tengok sape yang call..
Assalamualaikum.. ko cane..
Ehem..aku kenal suara tu..suara Tokey ayam.. Errrr... aku sihat.
Sihat? Bapak aku cakap kau sampai pegi hospital.
Okla sikit.. better dari.smalam. kenapa ko.call aku..? Aku x de modai kot nak.sembang.
Aku nak tanya khabar bakal isteri aku.. sebab kalau kau mati sape nak kawen dengan aku??...
Hoii...aku rasa ko blom pernah makan kasut saiz 4 kan? Time ni mmg aku angin.. Apela masalah mamat ni tepon aku cakap macam ni.
Hahahahhaha..stakat saiz 4, dekat celah gigi aku je ..Sambil tergelak2 Man dalam tepon..
Dahla ..aku nak.rehat..
Take care.Jage Diri.. Jangan Tak Solat plak..Assalamualaikum.. terus die letak tepon.
Kejap macam ayam.kejap macam ustaz.Tak paham aku mamat ni..

********

Termenung sambil.baring..
Demam ni kaffarah dosa ni.. Teringat pasal.surat tawaran cikgu yg aku rahsia kan dari abah.. Aku rasa kali ni mungkin aku kne cakap sebelum macam2 lagi jadi.
Sakit ni yang ade bende yang boleh kite diberitahu antaranya

1. Seri muka ditarik . Orang sakit muke die biasanya pucat.lesu..
2 .Dosa dan maksiat Allah tarik dan takkan pulangkan dosa2 ni pada pendosa
3. Kita akan lbh menghargai nikmat sihat dan banyak lagi la
Sebenarnya sakit ni banyak betul ganjaran die. Kalau manusia tau ganjaran utk orang sakit ni..nescaya kite x nak pun sembuh dari sakit.

Tapi..nama pun manusia..mestilah nak sihat..

Aku nekad.Hari ni aku kene bagitau abah pasal tawaran  cikgu ni. Sapela anak- anak nak tipu mak bapak. Kite mungkinla boleh tipu. Tapi memang tak senang la hidup ko.. hoho..

******
Petang tu aku rasa macam da sego sket. Pegi depan tengok tv. Abah baru balik Solat Asar. Aku rasa.. nah masanya nak bgtau..
Abah..
Kakak nak bgtau abah ni..
(Bersambung)

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts