Cara Atasi Alahan Teruk Ketika Hamil Sampai Tak Larat

8:23 AM

Assalamualaikum

Alahan ketika hamil adalah perkara biasa bagi hampir kebanyakan ibu ibu yang mengandung.Namun, tidak sedikit jugak yang sedikit juga yang mengalami alahan teruk.

Ada satu situasi yang lebih menarik adalah bilamana pihak suami pula yang mengalami alahan sewaktu isteri hamil.

Namun,ingin saya kongsikan pengalaman saya turut sama terkena tempias alahan ketika sahabat baik saya hamil 9 tahun yang lalu.Ia agak melucukan namun itulah perkara benar yang dialami.


vitamin alahan hamil 0124698356
alahan teruk sewaktu hamil adakala  membuatkan ibu ibu sangat tertekan


Berkongsi Di Media Sosial


Sewaktu saya hamil anak sulung pada tahun 2009, saya mengalami alahan teruk. Sehingga beberapa kali ditahan di hospital.Pernah saya memuat naik status di facebook bahawa saya langsung tidak larat dan alahan sangat teruk.Teringat akan salah satu komen dari sahabat saya Suhaida Mahpot

"orang kata kalau alah teruk tu tandanya anak ko sihat"

bait bait nasihat itu yang membantu untuk saya cuba bertahan dalam keadaan yang sangat teruk.

Alahan Hamil Itu Bagaimana?


Kebiasaannya alahan dan loya loya ini akan bermula sebelum minggu ke 9 kehamilan dan akan berhenti lebih kurang pada minggu ke 16 kehamilan.

Namun begitu ada juga wanita yang berhadapan dengan masalah ini sehingga waktu melahirkan  bayi. 

Alahan setiap ibu tentu sekali tidak akan sama .

Ada ibu yang kerap muntah dan loya tanpa henti.

Ada yang tidak boleh melihat cahaya matahari.

Ada yang tidak boleh masak dan tidak boleh mencium bau masakan

Ada yang tidak boleh mencium bau suami dan pelbagau alahan lain yang dialami oleh ibu hamil.

Berat saya turun beberapa kilogram sewaktu trisemester pertama kerana alahan yang  terlalu teruk sehingga dimasukkan kedalam wad kerana terlalu hypo.


Faktor Alahan Teruk



  • Kehamilan pertama
  • Kehamilan bayi perempuan
  • Kehamilan bayi kembar 
  • Jika ibu menghidap migrane atau sakit kepala yang teruk

Sewaktu kehamilan pertama saya, saya mengandungkan anak kembar sepasang dan seorang yang kerap mengalami sakit kepala yang kuat. Ini menyebabkan alahan saya terlalu teruk dan menyebabkan saya tidak bermaya

Alahan Hamil Yang Teruk Apa Perlu Buat

1. Jumpa Doktor dan Dapatkan Nasihat


Jika alahan terlalu teruk, anda mesti cepat cepat pergi mendapatkan rawatan  daripada doktor dan hospital .

1.Bersedia dan Terima Hakikat


Ya, ibu perlu menerima hakikat bahawa proses diawal kehamilan memerlukan kesabaran kerana sangat baru mendiami rahim ibu.

2.Ibu Mesti Kuat Semangat


Alahan yang teruk pasti akan memberi kesan.Namun begitu,ibu hamil perlu lebih kuat semangat, mencuba sedaya upaya tidak memanjakan diri.

3.Sokongan Ahli Keluarga


Perlu bagi ibu hamil untuk mendapatkan sokongan dari orang sekeliling.


4. Pengambilan Vitamin Yang Sesuai

Dapatkan Peppermint ginger plus membantu alahan hamil anda
vitamin alahan mengandung 0124698356
vitamin alahan mengandung
Peppermint adalah hasil gabungan 4 jenis herba seperti halia, cekur,adas dan daun pudina. Gabungan 4 herba ini ternyata mampu membantu mengurangkan rasa loya, mabuk laut dan rasa nak muntah.

Ia juga sangat membantu mengurangkan rasa angina dan ketidak selesaan dan rasa kembung didalam perut. 


Peppermint membantu mengurangkan alahan teruk

Selain itu, ibu ibu juga boleh mendapatkan set kehamilan lengkap bagi membantu ibu ibu kekal bertenaga dan sihat sewaktu kehamilan.

Hubungi saya sekarang, dapatkan vitamin alahan bagi membantu anda mengurangkan rasa loya dan mual mual.





Wahidah Azizan
wasap.my/60124698356
youtube: Wahidah Azizan
ig: Wahidahazizan

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts