Hidup Banyak Masalah...Apa Saya Perlu Buat?

8:46 AM

Saya hafal ayat terakhir surah At-Taubah ni masa tahun 2002 lebih kurang macam tu. Masa ni saya kerja sebagai guru ganti dekat Sekolah Kebangsaan Kampung Jambu, Taiping. Apa lagi..ajar subjek Agama la.

Ada satu Ustazah di situ, Kak Masyitah namanya. Tak silap saya dia sambil mengajar, sambil sambil berniaga. Dengar dari cikgu cikgu yang lain kak Mashitah ni income die memang dah banyak .

Saya suka rapat dengan orang yang lagi tua. Sebab boleh dengar pengalaman deorang. Orang tua suka bercerita. Sekurang kurang kita boleh ambil ikhtibar dalam hidup kita.

Masa tu saya susah hati juga belum dapat kerja tetap. Jadi cikgu ganti dari satu sekolah ke satu sekolah sekitar Taiping. Sekolah Kampung Jambu yang paling lama. hampir setahun .

Kak Masyitah pesan. 

"Wahidah amal ayat ni 7 kali lepas solat"

" Tak kira la duduk kat sejadah ke, sambil sambil lipat kain ke...janji mesti baca"

Sejak dari tu saya memang hafal dan ulang ulang baca. Ada satu ketika down juga sebab tak dapat dapat kerja tetap dan saya  nak sambung Degree tapi bukan dalam Pengajian Islam.Itu pun tak dapat juga.hoho..Nangis nangis la saya sambil baca ayat ni. 

Saya memang konsisten dengan ayat yang kak Masitah ni baca ..bertahun tahun. 

Tak lama lepas tu, Alhamdulillah saya dapat surat dari tawaran kerja dekat Jaipk. Kemudian result STPM pun keluar.Saya dapat 5 prinsipal padahal saya calon persendirian padahal study sendiri tu. Saya ambil STPM sorang sorang  nak sambung degree bukan dalam Pengajian Islam sebab masa Diploma haritu dah ambik Bahasa Arab tapi tak power pun..

Saya kemudian ajar seorang cikgu lain pasal ayat ni. lepas berbelas kami pun berjumpa semula. Jumpa dekat market Taiping tahun lepas. 

Tau tak apa kakak tu cakap

" Wahidah yang ajar kak ayat Surah At-Taubah kan.. kak baca sampai sekarang tiap tiap kali lepas sembahyang. Sambil dia bacakan potongan potongan ayat akhir Surah At-Taubah ini.."


Perasaan saya waktu tu rasa nak menangis pun ada.. saya pun tak ingat yang saya dah ajar dia.

Korang, baca lah ayat ni. Semoga dipermudahkan urusan dan semoga tercapai apa yang dihajati dan Allah jualah pemakbul segala doa dan hajat.

Saya gembira membantu anda

Wahidah Azizan
0124698356

You Might Also Like

0 comments

SUBSCRIBE NEWSLETTER

Get an email of every new post! We'll never share your address.

Arkib Blog

Hubungi Al-Fateh

Popular Posts